Peter: De technische Sherlock Holmes

Peter werkt nu zo’n anderhalf jaar op onze customer support afdeling. Elke dag zet hij zich in om onze klanten te helpen met storingen. Onder het genot van een bakje koffie praten we over zijn achtergrond, collega’s en dagelijks werk.

De technische Sherlock Holmes

“Het klinkt misschien gek, maar mijn carrière begon met de studie Medische microbiologie” vertelt Peter. “Het lijkt een grote sprong naar customer service engineer bij Equinox, maar dat valt wel mee. Medische microbiologie is een erg technische studie. Nu stel ik alleen geen diagnoses voor medische problemen, maar diagnosticeer ik technische storingen. Door het één voor één uitsluiten van oorzaken kom ik uiteindelijk tot de bron. Een soort technische Sherlock Holmes, maar dan zonder petje.

Ik heb altijd de behoefte gehad om uit te zoeken hoe dingen werken. Hoe werkt dit? Waarom werkt het zo? Daarnaast heb ik een simpele vuistregel die ik altijd volg. Als anderen iets kunnen, kan ik het ook. Zo ben ik gekomen waar ik nu ben. In deze baan kan ik mijn ei volledig kwijt.

Wil jij ook mooie dingen bouwen? Wij zoeken altijd technische mensen!

“Ik moest echt uit mijn comfort zone, maar ik heb in de afgelopen anderhalf jaar zo enorm veel geleerd”

Voor ik hier kwam werken had ik nog nooit van sorteermachines gehoord, laat staan één gezien. De uitdaging om deze machines te doorgronden vond ik geweldig. Ik moest echt uit mijn comfort zone, maar ik heb in de afgelopen anderhalf jaar zo enorm veel geleerd.”

Een dag in het leven…

“Als customer service engineer moet je een technische duizendpoot zijn. Je moet een beetje handig zijn, maar belangrijker nog is dat je moet willen leren. Onze machines staan niet stil, letterlijk en figuurlijk. Je moet je kennis steeds vergroten om bij te blijven. Daarnaast moet je dagelijks mechanische, elektrische én ICT storingen kunnen oplossen.

Neem bijvoorbeeld vanochtend. Ik heb al drie belletjes gehad met vragen. Twee software vragen heb ik afgehandeld en één mechanische melding vereist nog wat meer onderzoek. En het is nog niet eens 11 uur. Vanmiddag spring ik in de service bus naar Frankrijk om bij een klant nieuwe harde schijven te installeren. Later deze week is een nieuwe installatie in Roemenië afgerond. Daar begeleid ik de overdracht naar onze support afdeling. Heerlijk die afwisseling!”

“Als customer service engineer moet je een technische duizendpoot zijn”

Met zo’n uiteenlopend takenpakket is flexibiliteit essentieel. De planning voor internationale reizen en klantbezoeken gaat dan ook altijd in gezamenlijk overleg op de support afdeling. Zo blijven privé en werk goed in balans.

“Ik vind het leuk om te reizen. Dit is voor mij echt een groot pluspunt van mijn functie. Onze klanten zitten verspreid door heel Europa. Per maand reis ik gemiddeld 1 of 2 keer om on-site problemen op te lossen.”

Wil jij ook zo’n leuke baan?

Plaats een reactie